Încă de la apariția lui, e-commerce-ul a schimbat felul în care magazinele își vând produsele și cumpărătorii le cumpără. Haideți să considerăm următoarele cifre:
- în anul 2014, retail-ul online autohton a depășit cifra de 1 miliard de euro, comparativ cu 600 milioane de euro în 2013 (potrivit estimărilor GPeC)
- conform ultimului recensământ, România are o populație de 19,7 milioane de locuitori, dintre care peste 10 milioane sunt utilizatori de internet
- în România sunt la ora actuală peste 5000 de magazine online (iar numărul lor este în continuă creștere) conform ultimului recensământ, România are o populație de 19,7 milioane de locuitori, dintre care peste 10 milioane sunt utilizatori de internet
- în România sunt la ora actuală peste 5000 de magazine online (iar numărul lor este în continuă creștere)
Aceste cifre arată uriașul potențial al pieței de e-commerce în România, fiind poate printre puținele industrii cu o creștere vertiginoasă. Totuși, mulți trec cu vederea logistica din spatele comerțului online, care de cele mai multe ori este mai complexă decât pare. Degeaba are un magazin online produse grozave și o strategie de marketing imbatabilă, dacă logistica este neglijată.
Odată cu creșterea numărului de comenzi online, logistica și distribuția trebuie să se alinieze și să se adapteze rapid nevoilor. Tocmai de aceea, producătorii și distribuitorii au început să se adapteze noilor tendințe pentru a putea respecta cererea clienților finali și pentru a putea avea o afacere de succes. Pentru ca un pachet să ajungă însă la destinaţie, s-a dezvoltat o întreagă industrie, logistica fiind un element-cheie în această ecuaţie a vitezei. Au fost create slujbe noi, dar şi servicii, în depozite, la transportatori, logisticieni sau companiile de curierat, pentru a susţine creşterea vânzărilor din mediul online.
Iată doar câteva dintre noile tendințe e-commerce de care atât companiile mai vechi đin branșă, cât și cele noi trebuie să țină cont.
Procesarea comenzilor: in house sau externalizate
Companiile din e-commerce au de luat o mulțime de decizii pe parte de logistică în momentul în care își stabilesc modelul de business. Pe lângă livrări, trebuie să evalueze și partea de procesare a comenzilor și trebuie să decidă dacă merită să investească pentru a face procesarea comenzilor in-house sau este mai avantajos să o externalizeze. Procesarea comenzilor presupune tot drumul pe care un produs îl parcurge până în momentul în care este coletat și pregătit de livrare către client.
Externalizarea distribuției
Tendința magazinelor online este să se concentreze spre o strategie de marketing câștigătoare și să externalizeze către companiile de logistică aducerea și livrarea la timp a mărfii, care deja au know-how-ul, platforma de gestiune și flota necesare pentru acest tip de activitate.
Desenarea corectă a unui flux logistic
Înainte de a alege un operator logistic, magazinul online trebuie să răspundă câtorva întrebări, cum ar fi: care sunt zonele deservite? cum se va face plata? care este greutatea medie a unui colet? care este numărul mediu de comenzi livrate pe zi? În funcție de răspunsurile la aceste întrebări, se poate alege ulterior operatorul, în funcție de ofertele primite și de experiența acestora cu acest tip de colete și metode de plată acceptate.
Nu degeaba se spune că succesul unei companii de e-commerce este influențat de soluția software care gestionează întreaga activitate. O soluție ERP vă scapă de durerile de cap pe care vi le pot cauza problemele mai sus amintite și vă ajută să aveți un business online eficient. O soluție ERP integrată cu platforma de e-commerce asigură o comunicare automatizată cu clienții, furnizorii sau partenerii dumneavoastră, vă eficientizează procesele și vă dă posibilitatea urmăririi și îmbunătățirii indicatorilor specifici. BITSoftware vă oferă o soluție completă și integrată pentru distribuție, care include gestiunea fluxurilor operaționale, gestiunea performantă a depozitelor, eCommerce pentru distribuție prin canale online, gestiune financiară și contabilă, gestiunea serviciilor cu clienții, analize și raportări de business. Soluția noastra SocrateCloud ERP se integrează și cu Magento și cu alte platforme de e-commerce.